FP-Tuotteiden laatujärjestelmä on sertifioitu ISO 9001 -standardin mukaiseksi tammikuussa 2020. ISO 9000 on maailman käytetyin jatkuvan parantamisen filosofiaan perustuva johtamismalli.
FP-Tuotteiden tuotannossa on ollut käytössä laatujärjestelmä jo aiemmin. ISO 9001 -standardointi tuli ajankohtaiseksi, kun koko toimitusketju haluttiin saada tuotannon toiminnan laatua vastaavaksi. Nyt FP-Tuotteiden toimintaprosessi heti asiakkaan ensimmäisestä yhteydenotosta toimituksen jälkeiseen loppukäyttövaiheeseen saakka on mietitty asiakasta silmällä pitäen sujuvaksi ja helpoksi.
“Meille on tärkeintä, että toimintamme on laadukasta läpi koko toimitusketjun.”
FP-Tuotteilla jatkuva parantaminen on ollut toimintatapana jo aiemmin, sillä esimerkiksi valmistuksessa on ollut käytössä 5S-malli jo vuodesta 2014. 5S-menetelmässä laatua ja turvallisuutta pyritään parantamaan jatkuvasti ja samalla poistamaan hukkaa. Siksi ISO 9001 -laatujärjestelmän tuomat muutokset näkyvätkin tuotantoa enemmän esimerkiksi projektinhallinnassa.
–Sertifikaatti on tuonut toimintaamme lisää yhdenmukaisuutta ja kokonaisuuden hallintaa. Meille on tärkeää, että asiakkaamme tietää koko ajan, miten hänen projektinsa meillä etenee. Panostamme myös siihen, että asiantuntijamme ovat jo etukäteen osanneet kertoa riittävän tarkasti ratkaisuidemme erityisominaisuuksista rakennushankkeessa. Asennuspaikalla pidämme huolen siitä, että asentajamme viimeistelevät projektin vahvalla ammattitaidollaan asiakkaillemme mahdollisimman vaivattomalla tavalla, kertoo FP-Tuotteiden laadusta vastaava Virpi Haapakoski
Kun puhutaan toimitusketjusta, linkittyy siihen FP-Tuotteiden tapauksessa myös päämiehet ja toimittajat.
– Yhdessä tätä laatuasiaa heidän kanssaan tehdään. Meillä on säännönmukaiset palaverit, jossa käymme läpi asiakaspalautteemme ja kehitämme yhteistä toimintaamme, valottaa Haapakoski.
ISO 9001-sertifikaatin myötä FP-Tuotteiden asiakaspalautteiden ja mahdollisten reklamaatioiden käsittely on muuttunut entistä systemaattisemmaksi. Sisäisiä havaintoja tehdään päivittäin ja kehittämiskohteita etsitään koko henkilöstön voimin. Kaikki palautteet, havainnot ja ideat käsitellään viikoittain.
–Sisäiset karikot vältetään tällä toimintamallilla erinomaisesti, koska pystymme hyvin nopeasti parantamaan toimintaamme. Kehittäminen on jatkuva prosessi ja innoissamme kehitämme toimintaamme eteenpäin, iloitsee Haapakoski lopuksi.
“Löydämme nyt entistä aiemmin mahdolliset sisäiset karikot ja pystymme tarttumaan niihin heti. Tämä näkyy asiakkaillemme toimintavarmuutena ja laadukkaana prosessina koko toimitusketjun läpi.”